torstai 24. marraskuuta 2016

Luottokortiton

Olen nyt melkein kuukauden selaillut erilaisia talousblogeja. Mielenkiintoisimpia minulle tällä hetkellä on ollut velkojen maksuun ja säästämiseen liittyvät blogit, samaistunhan niihin aika lailla omassa tilanteessani.

Yksi asia on kuitenkin sellainen mistä minulle ei ole mitään kokemusta: luottokortit.

Jotenkin muiden kokemuksia lukiessa minulle tulee tunne että olisin ollut oiva luottokortin omistaja. Tykkään osamaksuista ja siitä että asioita ei tarvitse maksaa heti, vaan sen voi tehdä joskus myöhemmin. "Myöhemmin" on hassu käsite- ihan kuin rahaa muka olisi silloin enemmän tai puurolla eläminen tuntuu houkuttelevammalta?

No joka tapauksesessa tiedän että jos olisin luottokortin jossain vaiheessa ymmärtänyt hankkia tai sitä olisi mulla tarjottu olisi velkamääräni tällä hetkellä toisenlainen. Heräteostokset ovat olleet mun juttu  aina ja aikaisemmin vältyin niiltä vain ja ainoastaan sen takia että tilillä ei ollut rahaa heräteostoksia ostaa. Ja jos ei ole rahaa niin ei sitä kannata kauppaan mennäkään. Ja tosiaan ennen tein kyllä heräteostoksia mutta vain ja ainoastaan muutamia palkkapäivän jälkeen ja sitten pitikin olla taas järkevä kun joku lasku tuli ja se piti maksaa jne. Jos mulla olisi ollut luottokortti eli rahaa olisi ns. ollut tilillä niin olisin aivan varmasti mennyt vaateostoksille, sisustanut innokkaaamin tai tilannut sen ihanan luomiväripaletin jne...

Olen siis onnekas kun en koskaan tutustunut kulutusluoton tai luottokorttien maailmaan. Luottokortit on monelle pelastus ja ymmärrän sen kyllä. Mulle henkilökohtaisesti se olisi ollut vain harkitsematonta sillä mun tuloilla ja yksin asuvana ei pitäisi olla mitään syytä sille että palkka ei riittäisi mun menoihin. Toisaalta en tiedä miksi tulevaisuudessa tarvitsisin luottokorttia kun tavoitteenani on saada tarvittavat säästöt hätävaraksi ja riittäävä bufferi muihin ylimääräisiin menoihin - sekä kaikista tärkeimpänä oikea suhtautuminen kuluttamista kohtaan.

Mainitsin luottokortittomuudesta äidilleni joka alkoi heti kertomaan kuinka on asioita joihin on pakko olla luottokortti. Kuten esimerkiksi auton vuokraaminen ulkomailla. Saa nähdä pärjäänkö tämän asian kanssa.

Jos joskus kuitenkin luottokortin hankin, uskon että tämä matka mitä juuri kuljen opettaa mut suhtautumaan kuluttamiseen ja rahaan niin, että mitään ylilyöntejä ei tule tapahtumaan.

Miten te suhtaudutte luottokortteihin? Onko lukijoissani ketään kenellä ei luottokorttia olisi?

-Neiti Nuukailija

18 kommenttia:

  1. Minä opettelen kovasti käyttämään luottokorttia ns. oikein. En halua kahdesta kortistani luopua, mutta haluan käyttää niitä "oikein" ja maksaa seuraavassa kuussa mahdollisesti edellisessä kuussa tekemäni ostokset.

    Minulla on Hei-luottokortti, jonka kautta pyörii sairaskuluvakuutuksen laskutus. Kun lasku on maksettu nolliin (lumipallona 03/17), niin leikkaan kortin kahtia ja selvitän vakuutusyhtiöstä millä muulla maksutavalla maksun voi hoitaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinpä, jos vain käyttää korttia oikein niin eihän siitä mitään haittaakaan ole. Samalla tavalla minäkin opettelen käyttämään omaa hätävarakassaa oikein etten sieltä turhaan napaa rahaa turhuuksiin.

      Poista
  2. Minulla on luottokortti juurikin noita ulkomaan maksuja varten. Maksut maksetaan heti AINA, jos tilillä ei ole rahaa tuotetta/matkaa ei osteta (vaikka lasku tuleekin myöhemmin). Toki luottokortti voisi toimia myös hiukan puskurina, niin voi sijoittaa likvidiä varallisuuden aikaisemmin, mutta tätä puskuriominaisuutta en ole ikinä tarvinnut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin minäkin sen kuvittelen tekeväni jos minulla joskus luottokortti on. Luottokortin käytön raja menisi oman tilin saldossa. Ehkä joku päivä minäkin olen sen verran vastuullinen rahankäyttäjä että tuo onnistuu!

      Poista
  3. Minulla on luottokortti, mutta ilman luotto-ominaisuutta. Lasku tulee aina seuraavassa kuussa :). Luottokortilla tilaan iherbistä halvempia vitamiineja ja monesti netissä on halvempi maksaa luottokortilla, jos netistä jotain tilaa. Myös lennot yms. onnistuvat tuolla paremmin. Ja onhan se sellainen takaportti, jos jostain syystä tarvitsisin puskurin lisäksi vielä rahaa yllättävään menoon. Luottokortin kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia eli en ole sillä koskaan tehnyt velkaa. Luotto-ominaisuuden saisi varmasti helposti, mutta en aio sellaista siihen hankkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuota netistä tilaamista olen itsekin ajatellut. Tilaan (tai ainakin tilasin) paljon asioita netistä ja oikeastaan koskaan ei tullut vastaan tilanne että luottokortti olisi ollut ainoa maksuvaihtoehto. Paypal on onneksi hyvin laajasti käytössä ja itsestäkin turvallisempi vaihtoehto kuin luottokortti.

      Voi olla että luottokorttia tarvitaan enemmän amerikkalaisilla sivustoille, itse en tullin takia hirveästi EU:n rajan ulkopuolelta tilaile.

      -Neiti Nuukailija

      Poista
  4. Otin luottokortin kun pankintäti aikoinaan talolainaa ottaessani sitä suositteli. Ilmainen kuukausimaksu ja siihen kuuluu matkavakuutus koko maailmassa. No tottahan toki minä siinä tapauksessa sellaisen otan, sanoin, kun kerran ilmaiseksi saa.

    Moneen vuoteen en tarvinnut luotto-ominaisuutta, mutta viimeisen 6-7 vuoden aikana kortti on ollut oiva peli juuri ulkomaanmatkoilla. En ole nimittäin ottanut mitään ylimääräisiä matkavakuutuksia, koska varmistin todellakin pankintätiltä, että riittääkö se ja kattaako koko perheen. Kattaa kattaa, lupasi täti.

    Itse luottopuolta olen käyttänyt vain ostaessani kodinkoneita, koska luottopuolelta maksaessani saan jonkun ylimääräisen vakuutuksen tuotteelle (muistelen että MasterCardilta tuli joskus joku mainoslappunen asiasta).

    Muutoin olen luottokortin käyttämistä vastaan. En ikikuunapäivänä muistaisi että mitä olen ostanut luotolla ja mitä käteisellä ja millainen lasku on tulossa seuraavan kuun 15. päivänä !! HYI!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama kävisi minulla. Eli en kyllä muistaisi mitä olen ostanut milläkin kortilla.

      Kuulostaa kyllä hyvältä tuollainen kattava matkavakuutus kortin mukana!

      Poista
  5. Minulla ei ole luottokorttia, ei ole koskaan ollutkaan. En oo ainakaan vielä nähnyt sen hankkimisille tarvetta. Itseni tuntien olisin aika varmasti jatkuvissa luottokorttiveloissa jos sellaisen olisin näppeihini joskus saanut.

    VastaaPoista
  6. Mä en oo myöskään tähän päivään mennessä tarvinnu luottokorttia! Ja jonkun verran oon sentään matkustanukin... Onneks on sentää sen verran ollu järkee päässä etten oo ottanu. Sen verran impulsiivinen rahankäyttäjä oon ollu, että munki talous näyttäis varmaan hiukan eriltä jos olis esim 1000-2000e luottoraja ollu männävuosina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, näin varmasti minullakin. Vähän sama oli opintolainan kanssa osiltaan. Otin koska sen sai niin helposti nettipankista ja ajattelin että työssäkäyvänä maksan ne pois noin vaan sukkelaan :) Ei se ehkä olekaan niin helppoa kun sitä ajattelisi.

      Poista
  7. Mulla on ollut luottokortti nyt yli 3 vuotta, mutta en ole käyttänyt sitä luottopuolta koskaan! Korttia olen siis toki käyttänyt, mutta vain käteisen nostamiseen automaatilta ja debit-puolella maksamiseen. Kortin hankin aikoinaan vain koska mun VisaElectron olisi muuttunut maksulliseksi, ja tän sain ilmaiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo onkin hyvä tapa pitää luottokorttia ja varsinkin vaihtaa jos kortti maksulliseksi muuttuu :/

      Poista
  8. Itse hankin juuri Norwegian Bankin luottokortin. Aion maksaa heti saldon kun lasku tulee niin ei kerry korkoa. Otin tuon sen takia että saa kaikista ostoista 1% verran lentopisteitä. Tulee lennettyä yleensä Norwegian Airlinesilla niin ne pisteet menee käyttöön.

    VastaaPoista
  9. Hyvä ottaa huomioon myös mahdolliset ongelmatilanteet. Mikäli lentoyhtiö meneekin konkkaan, tavaran myyjä ei koskaan toimita tuotetta tai rintaleikkauksesi menee pieleen (Hesarin viime perjantain juttu ongelmista kauneusleikkausasioissa), voi korvausta hakea suoraan luottokorttiyhtiöltä.

    Dinersilta saa myös Finnair Plus -pisteitä, Nordean Stockan Mastercardilla Stockmannin kantispisteitä.

    Luottokorttia pitää osata käyttää. Olen käyttänyt luottopuolta ahkerasti vuosien ajan, mutta en ole koskaan maksanut korkoa ostoksista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuopa siinä onkin että sitä pitää vaan käyttää oikein. Nyt ehkä siihen kykenisin mutta musta tuntuu että aikaisemmin olisi tullut ylilyöntejä eli onneksi mulla ei aikaisemmin ollut luottokorttia. Tulevaisuudessa ehkä sellainen löytyykin.

      Poista
  10. Hyvä ottaa huomioon myös mahdolliset ongelmatilanteet. Mikäli lentoyhtiö meneekin konkkaan, tavaran myyjä ei koskaan toimita tuotetta tai rintaleikkauksesi menee pieleen (Hesarin viime perjantain juttu ongelmista kauneusleikkausasioissa), voi korvausta hakea suoraan luottokorttiyhtiöltä.

    Dinersilta saa myös Finnair Plus -pisteitä, Nordean Stockan Mastercardilla Stockmannin kantispisteitä.

    Luottokorttia pitää osata käyttää. Olen käyttänyt luottopuolta ahkerasti vuosien ajan, mutta en ole koskaan maksanut korkoa ostoksista.

    VastaaPoista