torstai 27. lokakuuta 2016

Marraskuun 2016 budjetti

Marraskuu lähestyy ja on aika laatia marraskuun budjetti.

Minä olen päättänyt tehdä budjetin Dave Ramseyn tyyliin (taas) eli nollabudjetilla. Tämä takoittaa sitä että suunnittelen kuukauden menot etukäteen niin, että jokaisella eurolla on käyttötarkoitus ja kun  suunnitellut menot vähentää tuloista, on tulos 0 euroa.

Koska minulla tulot vaihtelee kuukausittain, on suunnittelu hieman hankalaa, mutta arvioin tulot hieman alakanttiin tai minimimäärällä jota nettoan, jotta rahat varmasti riittävät. Ylimääräiset rahat menevät joko lainoihin ja lopulta säästöihin vaikka näihin budjetoinkin joka kuukausi rahaa.

Tulot:

palkka 2100 €
veronpalautukset 39€ (wuhuu!)

yht. 2139€

Menot:

vuokra 450 €
auto 236€ (erä ja huolto)
bensa 130
lainaerät 171,14 (puhelin, tietokone ja opintolaina)
liittymä 20
koira 50
hyväntekeväisyys 100
ruoka 150
ravintola 40
oma raha 60
joululahjat 100

Säästöt

ASP-tili 50
hätävara 150
vesilasku (joulukuussa) 50
auto 50
koira 20

yht. 1827,14€

Loput, eli 311,86€ jäävät bufferiksi käyttötilille, sillä saan palkan kuun puolivälissä, eli kuun alussa tilillä ei voi olla 0 euroa. Tavoitteena on , että jossain vaiheessa minun ei tarvitse miettiä tuota bufferiksi jäävää osaa, sillä tilillä on aina tietyn verran rahaa jota voi käyttää ennen palkan tuloa.

Toisille minun budjetti näyttää todella tiukalta, toisille taas liian löysältä. Olen vielä matkani alussa, joten en halunnut heti alkuun ottaa kaikkea "hauskaa rahaa" pois käytöstä. Tykkään käydä kavereiden kanssa syömässä ja joskus on kiva ostaa uusi poskipuna tai paita ihan vaan ostamisen vuoksi. Sen takia minulla on budjetissa ravintolarahaa ja omaan käyttöön rahaa.

Kun marraskuu on taputeltu käyn tämän suunnitelman uudestaan läpi ja katson miten budjetointi onnistui.

-Neiti Nuukailija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti