tiistai 4. heinäkuuta 2017

3/4 lainaa maksettu!

Tein kesäkuun lopussa heinäkuun budjetin ja tajusin että heinäkuulta pitäisi jäädä menojen jälkeen reilu 700€ "ylimääräistä" eli rahoja jotka on tarkoitettu velanmaksuun.

Olen normaalisti odottanut kuun loppuun ja katsonut sitten minkä verran rahaa oikeasti jää ja laittanut sen velkasäästöihin. Nyt päätin kuitenkin tehdä toisin päin ja maksaa tuon tietokonelainan kokonaisuudessaan heti kuun alusta. Näin se raha menee oikeaan kohteeseen ja minulle ei ns. ole edes pelivaraa budjetin ylittämiseen. Budjetti on kuitenkin realistinen eli hätää ei pitäisi tulla.

Tietokonelaina on siis nyt maksettu!! Jäljellä enää opintolaina.

Ostin ylikalliin tietokoneen viime keväänä ja olen maksanut sitä osamaksulla nyt reilun vuoden. Maksusuunnitelma oli alunperin kolmelle vuodelle, eli maksoin lainan pois 1 v 9 kk etuajassa. :)

Riippuen vähän miten tämä minun asuntokuvio tästä sutjautuu, niin voi olla että maksan opintolainan sittenkin pankin maksusuunnitelman mukaan pikkuhiljaa 75€/kk. Tai voi olla että en pysty siihen ja maksan sen sittenkin tänä vuonna etukäteen, mutta ajatuksissa on ollut se, että tuon opintolainan kanssa ei olisi niin kiire. Riippuu siis ihan siitä että onko sille rahalle joku järkevämpi paikka kun lainan maksu etuajassa. Kyseessä kuitenkin pieni laina pienellä korolla.

Mutta sen näkee sitten. Olen ajatellut jopa että aloitan sijoitusleikit aikaisemmin kuin olin ajatellut (eli velattomana) ja loppuvuoden "ylimääräiset" rahat menisikin sijoituksiin jos en maksakaan opintolainaa kiireellä.

Ilon päivä kuitenkin tämäkin! Yksi velka enää jäljellä ja kolme maksettuna!

-Neiti Nuukailija

6 kommenttia:

  1. Hieno suoritus!

    Ehdotan, että laitat mielummin sijoituksiin ylimääräiset rahat, sillä saat niillä parempaa tuottoa :) Minunkin tekisi mieli maksaa nopeutetusti asuntolainaa pois, jotta kk-kuluni suorastaan romahtaisivat, mutta kun korot ovat nyt niin alhaalla, sulaa laina muutenkin tehokkaasti...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ehdotus! :) Musta tuntuu koko ajan enemmän siltä että en kiirehdi tuon opintolainan kanssa.
      Vaikka se harmikseni tarkoittaa sitä että en ole velaton vuoden vaihtuessa...

      Poista
  2. Mielenkiinnolla olen blogiasi seurannut, hienosti menee! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Kiva kun seuraat :) Kävin vastavierailulla ja jään myös seuraamaan sun matkaa.

      Poista
  3. Hienoa! Sijoittaa kannattaa kuin maksaa opintolainaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, olen jo suunnitellut miten mun kannattaa nyt loppuvuoden ylimääräiset rahat ohjata. Opintolainan maksan sitten pois kun tulee siihen sopiva rakonen. :)

      Poista