lauantai 18. helmikuuta 2017

Blogging made me do it

Tänään aion listata asioita joita olen oppinut ja muuttanut taloudenhallintaan liittyen blogin perustamisen jälkeen joko suoraan tai välillisesti blogin vaikutuksesta.

-Laskutilin avaaminen

Kirjoitin aikaisemmin sinking fundeista joiden ideana on säästää tulevaisuudessa tulevat tiedetyt suuremmat menoerät pienissä erissä etukäteen. Esimerkiksi 300€ ajoneuvoveron voi maksaa kerran vuodessa niin että laittaa joka kuukausi 25€ sitä varten säästöön ja kun lasku tulee, voi sen maksaa jo säästetyillä rahoilla ilman että maksukuukauden talous horjuu suuremman laskun takia.

Alunperin olin ajatellut että teen hienot kirjekuoret joihin sitten joka kuukausi nostan käteistä ja lopulta minulla olisikin monta kirjekuorta täynnä riihikuivaa käteistä. Tuon postauksen kommenteissa minua kuitenkin heräteltiin siihen tosiasiaan että käteinen on todella epäkäytännöllistä monissa asioissa. Esimerkiksi laskujen maksamisessa. Niimpä tätä hetken aikaa pohdittuani päätin avata minulle suositellun erillisen tilin laskuille joka on osoittautunut todella käteväksi.

Tarkoituksena on laittaa joka kuukausi 100€ laskutilille jolta maksan kaskon, liikennevakuutuksen, ajoneuvoveron, sähkölaskut sekä kotivakuutuksen. Meinaan osan sinking fundeista pitää käteisenä vaikka olen niitäkin karsinut jotta pääsen tavoitteeseeni eli täydelliseen velattomuuteen vuoden 2017 aikana.

-Säästöprosentin laskeminen

Muita blogeja seuraamalla tutustuin minulle uuteen käsitteeseen: säästöprosenttiin. Tämä tarkoittaa että nettotuloista lasketaan säästöön saadun määrän prosenttiosuus. Ei toisaalta mikään ihme että käsite on minulle uusi kun eihän minulla ole ennen jäänyt mitään säästöön joten mitään prosenttiosuuksia ei ole kyllä tarvinnut miettiäkään. Olen asettanut tämänkin suhteen  tavoitteen itselleni vuodeksi 2017. Saa nähdä miten onnistun.

-Budjetissa pysyminen

Vaikka kukaan tätä blogia lukeva tuskin tulisi minulle mitään huutelemaan vaikka en noudattaisi budjettiani, on minulla silti tunne siitä että en voi olla ihan holtiton rahojeni kanssa sillä joudun niistä sitten tilille täällä blogin puolella. Toistaiseksi tämä on onnistunut suht hyvin. Ja tosiaan, minähän kerron kaikki tuloni ja menoni eli raakaa ja rehellistä menoa vielä luvassa. Eli jos ja kun kömmäyksiä tulee on ne kaikkien nähtävillä täällä blogissakin.

-Ammattijärjestöstä eroaminen

Pohdin ehkä muutaman viikon mitä teen ammattijärjestön ja sen maksujen kanssa. Minulla olisi mennyt n.35 euroa joka kuukaudelta ammattijärjestölle ja maksu neljä kertaa vuodessa. Yhteensä siis reilu 400 euroa olisi tuohon mennyt. Kommenteissa sain kannustusta puolesta vastaan ja lopulta päädyin työttömyyskassan jäseneksi, sillä se oli oikeastaan ainut mitä liitolta ehkä hainkin. En usko että muita palveluita järjestöltä tulen tarvitsemaan.

-Sijoitusmaailmaan tutustuminen

Olen muiden sijoitusblogeja lukiessani saanut vahvistuksen sille ajatukselle joka minulla kyti ihan pienenä ennen blogin aloitusta: nimittäin sijoittamisen merkitys taloudellisen riippumattomuuden tavoittelussa. En tiedä mikä ihmeellinen lottovoitto ratkaisu mulla oli aikaisemmin mielessä, mutta nyt osaan ajatella asiaa hieman rationaalisemmin ja tiedostan että sijoittaminen on edessä ja vahvasti osana tulevaisuutta jos vain haluan taloudellisesti olla riippumaton. Sijoittamiseen olisi tarkoitus jatkaa perehtymistä blogeja lukemalla sekä kirjallisuuden avulla. Velattomana avaan nordnetin ja kuukausittainen sijoittaminen alkaa!

Siinä nyt ainakin muutama blogin kautta tullut muutos taloudenhallintaan. Näitä on kyllä enemmänkin, tuntuu että imen tälle hetkellä näitä asioita kuin pesusieni itseeni. Muiden blogit on ihanan inspiroivia! Melkein tulee asuntokuume kun muiden asunnon ostoista lukee. Ehkä mä maltan asunnon kanssa kuitenkin vielä hetken. ASPilla on tällä hetkellä 251,21€.

-Neiti Nuukailija

4 kommenttia:

  1. Tuo sijoittaminen todellakin mahdollistaa tulojen kasvattamisen. Suomessahan on ollut vallalla ajatus, että sijoittamisesta ei saa keskustella, eikä positiiviseen sävyyn. Vasemmisto ei pidä, että osakkeita ostellaan.

    Sen takia varallisuus on lähinnä niillä, ketkä on saaneet "hiljaista tietoa" varsinkin ruotsinkielisessä kansanosassa.

    Joidenkin tahojen ajatuksena on ollut levittää disinformaatiota, "sillä menettää kaiken"-tyyliin. Samaan aikaan suomalaiset ostaa niin kalliin asunnon, kuin voi ja auton, niin kalliin kun voi. Ei sillä toimintamallilla kovin hirveästi osakkeita ostella.

    Olen jo joihinkin blogeihin kommentoinut, että olen itse varastomies, omaisuutta nyt n. 250k, salkku 191k. Tuo potti on vaatinut aktiivista säästämistä ja käytännössä oma toimintani on, että "vaihdan osan palkastani osakkeiksi tilipäivänä".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tuohon pyrin minäkin. Kunhan saan vain tilini omaan käyttöön eikä mun tarvi antaa isoa osaa muille vaan sen takia että olen ostanut joskus asioita joihin mulla ei ole ollut varaa.

      Mutta sinäkin olet esimerkki siitä kuinka myös perusduunari voi vaurastua. Ehkä joku päivä mullakin on salkussa kuusinumeroinen summa.

      Poista
  2. Siitä se lähtee. Olin itsekin aiemmin "ostelija", kaikki rahat menivät. Tärkeintä tässä on "maksa ensin itsellesi" toimintamalli, jolloin heti palkan tultua teet tilisiirron.

    Olen itse profiililtani "osta ja pidä"-tyyppinen sijoittaja ja ostan hyvää, jatkuvaa osinkoa maksavia firmoja. Tämä on mulle kaikista helpoin tapa, koska en seuraa aktiivisesti markkinoita, enkä siihen pystyisikään, kun en ole tietokoneen ääressä työaikana.

    Melkein kaikki rahamiehet ja naiset suomessa on pitkäjänteisiä omistajia. Harva on tehnyt rahaa vaihtelemalla osakkeita.

    Olen vain huomannut tälläisen sijoittamisen olevan naisten epäsuosiossa, jotta saa ostettua osakkeita, täytyy jotain ostoksia jättää tekemättä. Olen itse etsinyt naista, joka voisi säilyttää hammasharjaansa mun vessassa - mutta aika monesti ne naiset on olleet kiinnostuneet sen rahan käyttämisestä mahdollisimman nopeassa aikataulussa:)

    Ei säästäminen silti tarkoita asioista luopumista, ne vain tapahtuu hieman viiveellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saa nähdä millainen sijoittaja minusta kuoriutuu. Nyt houkuttelee "turvalliset" ja helpot rahastot. Ehkä niistä aloitan ja sitten opiskelen lisää ja jatkan osakkeiden puolelle.

      Toivottavasti löydät jonkun jolla on samankaltainen ajatus taloudenhallinnasta, kyllä niitäkin on :)

      Poista