keskiviikko 2. elokuuta 2017

Vuosibudjetin välitarkistus

Laadin vuoden vaihteessa itselleni vuosibudjetin jonka julkaisin tässä postauksessa.

Nyt tuosta on vierähtänyt jo 7 kk ja on aika katsoa miten budjetti on pitänyt.




Klikkaamalla saa kuvat suuremmiksi.

Tämä oli ensimmäinen vuosibudjetti, jonka olen tehnyt ja sen kyllä huomaa. Monessa kategoriassa ollaan jo miinuksilla - mutta toisaalta myös tuloja on enemmän kuin olin arvioinut.

Nuo kategoriat, mitkä ovat persikan värisiä, ovat sellaisia joihin ei mene tämän vuoden aikana enempää rahaa.

Pahimmat ylitykset ovat tulleet tai ovat tulossa ruokakuluihin, ravintolamenoihin, koiran hoito- ja lääkärikustannuksiin sekä oman rahan käyttöön. Myös muutamia "uusia" kategorioita on pitänyt tehdä ajan myötä - esim. vaatebudjetti sekä syksyn reissu ja harrasteraha. Ensi vuonna osaan näitä sitten paremmin myös suunnitella kun siinä vaiheessa budjetoinnista on kokemusta kuukausittaisella tasolla jo reilu vuosi.

Suunnitellusti rahaa on mennyt asumiskustannuksiin näin yleisesti ja tietenkin noihin velkoihin jotka olen maksanut jo pois. Myös vakuutukset ja auton kulut ovat hyvällä mallilla.

Olen alkanut jo muotoilemaan ensi vuoden budjettia joka asuntoasioista riippuen tulee näyttämään hyvin erilaiselta.

Katsotaan tätä vuosibudjettia uudestaan vuoden päättyessä. Hakoteillä ollaan jo, mutta ihan vain vertailun vuoksi on kiva näitä "epäonnistumisiakin" dokumentoida tänne blogin puolelle. Näkeepähän kehityksen  kun vuosien päästä näitä katselen.

-Neiti Nuukailija

8 kommenttia:

  1. Pakko arvostaa tälläistä paneutumista omaan taloudenpitoon. Itse en suurpiirteistä kuukausibudjettia kummempaan pysty!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen ihan obsessoitunut budjetoinnista. Tätä mä sentään täytän vain kerran kuukaudessa, mutta mun kuukausibudjetti on aina ajantasalla ja lasken siinä kaikkien kategorioiden pronsenttiosuudet palkasta jne.

      Syy mun nykyiseen taloudenhallintaan löytyy täysin budjetoinnista. Se on mun juttu jotenkin tällaisena listaihmisenä.

      Poista
  2. Onpa hieno exceli! Vau. Isoja summia kertyy.

    VastaaPoista
  3. Kaikkia asioita ei voi rahassa mitata, mutta olen silti aina pohtinut miten paljon koiran vuosikustannukset ovat. Tästä olisi kiinnostava lukea joskus tulevaisuudessa. Pitkän pohdinnan jälkeen päätin itsekin perustaa oman blogini, johon päivitän säästövinkkejä ja oman suunnitelmani toteutumista. http://pihimies.com/raha-tekee-onnelliseksi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, onko vähän hyvä idea, kiitos! Mäpä teen koiran pitämisen kustannusarvion.

      Poista
    2. Kiva kuulla! Uudet julkaisut eivät päivity blogrolliin. Kokeilisitko vaihtaa osoitteekseni http://pihimies.com/feed/

      Kiitos!

      Poista
    3. Nyt näyttäisi päivittyneen? Vai eikö muiden näkymässä näy uusin postauksesi?

      Poista