lauantai 3. joulukuuta 2016

Jee! Laskuja!

Nyt mennään jo vähän niillä rajoilla tämän mun budjetointi-innostuksen kanssa että alan itsekin jo huolestua.

Viime aikoina kun verkkopankkiin on pärähtänyt odotettu lasku olen innoissani laittamassa maksua heti menemään ja merkkaamaan budjettiin laskun maksetuksi. Paras tunne on se jos olen arvioinut laskun suuremmaksi kuin se on todellisuudessa ollut ja pääsen lisäämään tuon ylimääräisen summan säästöihin, vaikka kysessä olisi vain parin euron suuruinen ero.

Tämä käsittää vain siis ne laskut jotka todella ovat odotettuja, sillä olen osannut viime aikoina arvioida viikon tarkkuudella milloin tietty lasku e-laskuna napsahtaa. Ja välillä käyn mobiilipankissa ihan vain sen takia että näkisin onko lasku tullut jo... huolestuttavaa. En kyllä keksi mitkä laskut olisivat minulle enää arvaamattomia tai yllätyksiä. Se onkin ehkä suurin ero "aikaisempaan" elämään kun jokainen autoveroihin tai vakuutuksiin liittyvä lasku tuli aina yllättäen ja tuntui aina hirveän suurelta. Jokainen yli 100 € lasku sai sen kuukauden taloustilanteen aina horjahtamaan. Huh, onneksi ei enää.

Laskujen maksaminen on aivan eri tuntuista kuin asioiden ostaminen esimerkiksi kaupasta. Tuntuu että silloin rahaa menee hukkaan sillä sitä olisi voinut jossain säästää tai saada edullisemmin toisesta kaupasta, mutta laskut ovat mitä ovat ja ne pitää joka tapauksessa maksaa. Tosin joitain vakuutuksia sun muita voisi kyllä kilpailuttaa ja näin saada laskuja halvemmiksi.

Tämä on luultavasti vain alkuinnostusta, en minä nyt voi aina innostua sähkölaskusta, vai voinko? :D Ehkä sitä innostusta herättääkin se, että laskun maksaminen on nyt pois päiväjärjestyksestä ja voi keskittyä muihin menoihin ja juttuihin joita siinä kuussa on. Tai sitten olen vain iloinen että kaikki laskut on rahoitettu jo etukäteen budejetissa eikä mun tarvitse miettiä minkä verran rahaa jää laskun jälkeen tai mistä pitää jättää pois jotta laskun saa maksettua.

Draivi on kyllä nyt päällä ja olen onnellinen että mulla on mahdollisuus maksaa laskut sun muut ja laittaa rahaa siitä vielä velkoihin ja säästöön. Voin vaan kuvitella mikä fiilis siittä tulee kun alkaa maksaa noita velkoja pois, tai ainakin suuria könttiä pois velasta.

Kuulostaako tämä ihan hullulta? Yleensähän sitä pelätään tai vihataan laskuja. Tarvin kohta vertaistukea ja vieroitushoitoa tästä budjetointimaniasta. Help.

-Neiti Nuukailija

2 kommenttia:

  1. Jatka vaan budjetointia, se selvästi sopii sinulle!! Olen muutenkin näissä sijoitus/talousblogeissa huomannut, että kaikilla näyttää olevan hienot tavoitteet ja budjetit ja taulukot ja itse en millään sellaisia jaksaisi tehdä. Mutta mistä sitä muuten sitten tietää onko onnistunut jos ei pidä kirjaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tää toimii mulla hyvin! Uskon jotenkin siihen budjetointiin ja rahankäytön suunnitteluun ns etukäteen, sillä silloin sitä oikeasti tietää mihin raha menee.

      Kyllähän toi vei aikaa mutta onhan niitä sellaisia appsejä esim. everydollar joka vie vain muutaman minuutin ja sitten toki ostosten kirjaaminen vie hetken myös.

      Poista